14 marca nasza szkoła świętowała V Dzień Liczby π. W tym samym dniu (14.03) na całym świecie odbywają się konferencje naukowe, festiwale nauki, odczyty, konkursy. Inicjatorem obchodów Dnia Liczby π jest pani Agnieszka Krupa.
Tym razem młodzież gimnazjalna miała okazję wysłuchać konferencji dotyczącej historii liczby π. Wielkim wydarzeniem było także otwarcie wystawy „Do czego służy matematyka?”, którą nasza szkoła otrzymała z Uniwersytetu Adama Mickiewicza i poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Uczniowie mogli obejrzeć i zapoznać się z 22 plakatami, które zostały opracowane przez Amerykańskie Towarzystwo Matematyczne (American Mathematical Society).
Na zakończenie konferencji zostały rozdane nagrody dla uczniów, którzy zajęli czołowe miejsca w konkursach matematycznych. Były to: szkolny konkurs matematyczny „Zakochaj się w procentach”, Alfik matematyczny oraz konkurs PANGEA. Nagrody w konkursach ufundowała Rada Rodziców oraz firmy INTERDRUK i PROLECH.
Podczas obchodów Dnia Liczby π nie mogło zabraknąć ciasteczek w kształcie litery π oraz π– zagadek.
Matematyczny Marzec
W 2013 roku, już po raz IV obchodziliśmy Święto Liczby π w naszej szkole. Ideą tego święta jest poszerzanie wiedzy z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych, przybliżanie uczniom historii matematyki, zasad rządzących światem przyrody, fizyki, biologii i chemii. Ma być to także doskonała okazja do zabawy nauką. Ty razem towarzyszyło nam hasło: Statystyka – kamuflaż prawdy czy prawda absolutna? Wystawa o tym tytule zawierała m.in. historię statystyki, formułowanie się pojęć statystycznych przez lata, metody statystyczne. Wystawa odpowiadała także na pytania: do czego służy statystyka? czy badania statystyczne są zgodne z rzeczywistością? czy można manipulować danymi statystycznymi? czego należy wystrzegać się interpretując uzyskane dane?
Druga część wystawy to wyniki badań przeprowadzonych przez uczniów gimnazjum podczas projektu „Społeczność na Długiej 35 - Jacy jesteśmy?” Mogliśmy dowiedzieć się m.in. ilu jest uczniów i nauczycieli, jaka jest średnia wieku, najczęstsze imiona, kolor oczu, upodobania dotyczące przedmiotów, ulubionych miejsc w szkole, preferencji czytelniczych. Niełatwej analizy badań ankietowych dokonali uczniowie IIB gimnazjum: Weronika Boratyńska, Dagmara Brzeźnicka, Maria Szczegot, Łukasz Lenarczyk oraz Kamil Kisiel.
Podczas obchodów Dnia Liczby π nie mogło zabraknąć π-zagadek. Ci, którzy podjęli próbę rozwiązania nietypowych zagadek mogli cieszyć się smakiem π-ciasteczek.
19 marca 2012 r. obchodziliśmy pod hasłem: Czy istnieje nieskończoność? III Dzień Liczby π. Ten dzień był wspaniałą okazją poznania tajemniczej i fascynującej własności, którą posiadają m.in. wszystkie liczby niewymierne: NIESKOŃCZONOŚĆ. Hasło, które nam towarzyszyło, było z pogranicza metafizyki, matematyki i filozofii. Poznawaliśmy historię formowania się pojęcia nieskończoności od filozofów starożytnych poprzez rewolucję Cantora aż po współczesność. Oczywiście znalazło się miejsce na paradoksy nieskończoności, fraktale czyli powtarzalność w nieskończoność i powierzchnię jednostronną – wstęgę Mobiusa, którą każdy mógł zrobić. Zachwyt nad powierzchnią jednostronną widać było na twarzach nie tylko uczniów, ale i nauczycieli.
Podczas wystawy był także czas, by zadumać się nad wiecznością i nieskończonością Boga. Mogliśmy przeczytać wiersze klasyków dotyczące nieskończoności, a także poznać twórczość naszych uczniów: Doroty Kotas, Patrycji Przybysz, Wojciecha Sekuły i Piotra Nowickiego.
Każdy znalazł coś dla siebie. Wielu uczniów zaangażowało się w tworzenie „nieskończonej” krzywej , która i tak była skończona, ale bardzo bardzo bardzo długa… Nazwaliśmy ją „krzywą józefinkową”. Elementy do tej układanki zaprojektowała pani Anna Mikulska.
Atrakcji i zabaw nieskończonością było wiele. Mogliśmy obserwować: piramidę Sierpińskiego – trójwymiarowy fraktal, znaleźliśmy się także w galerii Fraktali i grafik Eshera, poznaliśmy wykres krzywej zwanej lemniskatą, uczyliśmy się słowa „nieskończoność” w różnych językach, rozważaliśmy wypowiedzi uczniów na temat wieczności i przemijalności, zastanawialiśmy się nad problemem czy liczb naturalnych jest tyle samo co liczb wymiernych i wymieniać można by tak w nieskończoność…
14 – 15 marca 2011 – II Dzień Liczby π
Święto liczby π stwarza okazję do poznawania własności różnych liczb, obiektów oraz dziedzin. Podczas II Dnia Liczby π poznawaliśmy kolejną tajemniczą liczbę, której rozwinięcie dziesiętne jest również nieskończone i nieokresowe, jak każdej liczby niewymiernej. Mowa o liczbie φ (fi) – nazywanej często złotą liczbą. Znaleźliśmy złotą liczbę w wielu przykładach ze świata przyrody, sztuki i architektury, a nawet medycyny. Opisaliśmy ciekawe własności złotej liczby, złotych figur, złotej spirali. Stworzyliśmy „naukowe stokrotki” czyli liczby Fibonacciego w naturze. Pokazaliśmy zadziwiający świat złotej proporcji m.in. w bryłach platońskich, w budowie DNA, w dziełach architektury i sztuki, nawet w znanych matrioszkach. O profesjonalne przygotowanie obchodów II Dnia Liczby π zadbali uczniowie klasy II gimnazjum: Kamil Kościesza, Albert Urawski, Patryk Woźniak, Piotr Wroniewicz. Wspólnie zbudowaliśmy narzędzie do wyznaczania złotej proporcji. Każdy mógł sprawdzić ma czy ma „złotą twarz” tzn. taką w której zachowane są złote proporcje. Piotr Poszytek z klasy III gimnazjum zachwycił wszystkich swoim dziełem – dwunastościanem gwiaździstym.
Liczba φ towarzyszyła nam jeszcze podczas święta szkoły w postaci wystawy oraz prezentacji multimedialnej na temat liczb Fibonacciego.
14 marca 2010 r. obchodziliśmy po raz pierwszy Dzień Liczby π pod hasłem: Niezwykła liczba π. Wspólnie z uczniami gimnazjum opracowaliśmy: historię liczby π, zastosowanie liczby π we wzorach matematycznych i fizycznych, ciekawostki. Kilka tygodni wcześniej ogłoszony został konkurs na π-rebusy, które mogliśmy podziwiać podczas wystawy. Atrakcją tego dnia były ciasteczka w kształcie liczby π, które otrzymywał każdy kto rozwiązał zagadkę. Było sympatycznie i πęknie.
Pomysł obchodzenia Dnia Liczby zrodził się po przeczytaniu relacji z obchodów święta na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w 2008 r. Postanowiłam przenieść niektóre propozycje studenckie na grunt naszej szkoły. Mam nadzieję, że coroczne obchody Dnia Liczby staną się wyjątkowym czasem, podczas którego przeżyjemy naukową ucztę.
Agnieszka Krupa