Powiat Garwoliński realizuje projekt edukacyjny „Człowiek i środowisko – edukacyjne działanie wpływające na rozwój świadomości ekologicznej” współfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, którego głównym celem jest podnoszenie świadomości uczniów i lokalnej społeczności, dotyczącej stanu i ochrony środowiska naturalnego. W projekcie uczestniczą cztery szkoły ponadgimnazjalne dla których organem prowadzącym jest Powiat Garwoliński.
W grudniu kilkunastoosobowe grupy uczniów gimnazjum i liceum wzięły udział w warsztatach ekologicznych przeprowadzonych przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
Podczas lekcji pokazowych uczniowie mieli możliwość zbadania pH roztworów, z którymi mają kontakt w życiu codziennym. Nowoczesne pomoce naukowe pozwoliły młodzieży na zbadanie stężenia gazów, tj. tlenu i dwutlenku węgla w powietrzu. Podczas warsztatów uczniowie zbadali natężenie hałasu na lekcji, w czasie przerwy, jak również przed budynkiem szkoły. Nowoczesne oprogramowanie pozwoliło nam na sporządzenie wykresów, które następnie interpretowaliśmy i wyciągaliśmy wnioski.
Wykorzystując czujnik pomiaru tlenu i dwutlenku węgla uczniowie dowiedzieli się, jakie jest stężenie tych gazów w różnych pomieszczeniach jak i na powietrzu. Badaliśmy zawartość tych gazów przy ulicy, w lesie i na boisku szkolnym jak też w salach lekcyjnych (przed zajęciami i po zajęciach). W wyniku prowadzonych doświadczeń otrzymaliśmy wykresy z naniesionymi wartościami stężeń O2 i CO2. Na podstawie dokonanych pomiarów uczniowie byli w stanie wskazać różnicę w poziomie stężeń tlenu i dwutlenku węgla w różnych miejscach, gdzie pomiar był dokonywany.
Po zakończeniu zajęć uczniowie potrafili odpowiedzieć na pytania dotyczące efektywności uczenia się w pomieszczeniach z dużą zawartością tlenu i dwutlenku węgla oraz uzasadnić potrzebę przebywania na świeżym powietrzu.
Ponadto uczniowie na zajęciach prowadzili badania ruchu ciał, mierząc prędkość i przyspieszenie, dokonali pomiaru natężenia światła w różnych miejscach w klasie oraz zmierzyli tło promieniowania jonizującego oraz promieniowanie promieniotwórcze pochodzące ze znanych próbek.
Współcześnie w każdym domu możemy znaleźć małe laboratorium w postaci ilości różnych środków czystości, detergentów czy środków spożywczych. Uczniowie za pomocą czujnika pH badali pH tych środków. Określali odczyn m.in. proszku do prania, domestosa, płynu do mycia naczyń, mleka, cytryny, proszku do pieczenia. Zaskoczeniem było odkrycie odczynu wodnego tych substancji. Po zakończeniu zajęć mogli odpowiedzieć na pytanie, jak badane substancje mogą wpływać na środowisko i gospodarkę w naszym otoczeniu. Czy używane przez nas substancje są szkodliwe, czy nie?
Przeprowadzone warsztaty wpłynęły pozytywnie na rozbudzanie zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi oraz pokazały, że nauka tych przedmiotów może być przyjemna.