W latach 2010-2015 uczniowie naszego gimnazjum uczestniczyli w projekcie Akademii uczniowskiej realizowanym przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej. Głównym celem tego projektu było rozwijanie kompetencji kluczowych takich jak: porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, naukowo-techniczne, informatyczne oraz umiejętność uczenia się.
W projekcie AU wzięły udział 3 roczniki gimnazjalistów – łącznie 156 uczniów. Od początku trwania projektu odbyło się 27 zajęć Szkolnych Kół Naukowych (zajęcia SKN to 12 godzin lekcyjnych), 9 wycieczek edukacyjnych, 5 projektów edukacyjnych AU oraz prezentacje na Festiwalu Nauki w Warszawie w 2013 r.
Dzięki Akademii uczniowskiej nasi uczniowie stawali się młodymi naukowcami i uczyli się podstaw prowadzenia prac badawczych. Nie obce są nam więc pojęcia takie jak: hipoteza, zmienna zależna i niezależna, weryfikacja, modyfikacja, dowód, eksperyment. Nie boimy pracować się z pytaniem problemowym, poszukiwać prawidłowości w otaczającym świecie, współdziałać w zespole, by osiągnąć cel. Dziękujemy nauczycielom – opiekunom Szkolnych Kół naukowych, dziękujemy sobie za wzajemne wsparcie i nauczanie. Wiemy, że wiedza, a przede wszystkim umiejętności Akademii uczniowskiej będą procentować w dalszych latach nauki.
Spotkania w ramach Akademii uczniowskiej niewątpliwie wzbogaciły moją wiedzę o otaczającym nas świecie. Dowiedziałem się na przykład, że gaz wydzielany przez drożdże powoduje mętnienie wody wapiennej, co tłumaczy proces fermentacji, i dlaczego ciasto i chleb są pulchne. Bardzo ciekawym doświadczeniem było też hodowanie pleśni w galaretce. Na ogół niewidoczne w innym pożywieniu strzępki grzyba były widoczne w całej objętości galaretki. To dlatego, gdy jedzenie pleśnieje, nie należy odkrajać miejsca, gdzie widać grzyb, lecz pozbyć się tego jedzenia w całości. To tylko nieliczne przykłady tego, co dało mi uczestnictwo w Akademii uczniowskiej. Projekt ten jest na pewno godny polecenia.
Tomek z klasy IIB liceum,
uczestnik AU w latach 2010-2012
W zeszłym roku brałam udział w projekcie AU. Wraz z koleżankami z klasy pracowałyśmy nad projektem z matematyki „Szkoła w skali”. Dzięki niemu opanowałam umiejętność liczenia skali, poznałam lepiej budynek mojej szkoły, spędziłam świetnie czas w gronie znajomych oraz poznałam wiele interesujących osób. Efektem naszego projektu jest makieta naszej szkoły, z której jesteśmy bardzo dumne. Wiem, że nasz czas nie poszedł na marne.
Magda, klasa IIIA gimnazjum
Dzięki akademii uczniowskiej nauczyłam się pracy w grupie, podziału obowiązków, odpowiedzialności i wielu umiejętności współdziałania w zespole. Wycieczkom AU zawdzięczam niezapomniane chwile w gronie rówieśników, które na zawsze pozostaną w mojej pamięci. Początkowo nie byłam przekonana do zajęć SKNów, ale już po pierwszym spotkaniu wiedziałam, że to będzie coś dla mnie. Te lekcje pokazały, że ścisłe przedmioty wcale nie są nudne, że można uczyć się ich przez doświadczenie – eksperyment, obserwację, wykonanie ciekawej gry. Gdybym mogła uczestniczyć w takim przedsięwzięciu jeszcze raz, zrobiłabym to bez wahania.
Natalia, klasa IIIA gimnazjum