Szkolny Festiwal Nauki i Kultury
„Jak niewidomi widzą matematykę”
W dniu 17 kwietnia w ramach Szkolnego Festiwalu Nauki i Kultury odbyły się warsztaty zatytułowane „Jak niewidomi widzą matematykę”. Na zajęciach młodzież ćwiczyła sposoby zapisywania notacji matematycznej na maszynie brajlowskiej , tabliczkach z dłutkami do pisania oraz do rysowania figur geometrycznych. Były również rysunki na papierze puchnącym, geoplany, lupy i monookulary. Dużą ciekawość wzbudziły czasopisma i książki zapisane w języku brajla jak i przestrzenne mapy. Dodatkowo na warsztatach można było przez chwilę „stać się” osobą niewidomą i spróbować wykonać proste czynności życia codziennego: mycie zębów, rozpoznanie monet w sklepie, nalanie wody do kubka, zrobienie kanapki czy zawiązanie buta.
Cykl wykładów - Labirynty wiedzy
Matematyka znajduje obecnie wiele nowych zastosowań w życiu codziennym. Przyspieszony rozwój technologii odbywa się dzięki możliwościom szerszego zastosowania uniwersalnych matematycznych reguł. Okazuje się, że otwarcie się wielu dziedzin nauki na porządek odkryty i opisany przez matematykę pozwala znaleźć dla niego zupełnie nieoczekiwane zastosowanie – na przykład w biologii albo medycynie. Wykłady profesora Tomasza Szarka dotykają obu rodzajów matematycznych dociekań – tych podyktowanych wyłącznie chęcią odkrywania matematycznych reguł oraz tych, które prowadzą do wykorzystania matematycznych ustaleń w praktyce.
W dniu 17.04.2017 r. przeprowadziłem w klasie 2F LO i 2B LO lekcje pokazową, warsztaty związane z Festiwalem Nauki, który odbywa się w Naszej szkole. Celem przeprowadzonych warsztatów było pokazanie matematyki od innej strony, od strony ciekawej i zabawnej. Wspólnie z uczniami rozwiązywaliśmy zagadki matematyczno - logiczne. Przy okazji było bardzo dużo śmiechu i dobrego humoru. Na uczniów, którzy podawali prawidłowe rozwiązania prezentowanych przeze mnie zagadek czekały słodkie nagrody. Uczniowie byli bardzo zadowoleni i jednocześnie zaskoczeni tym, że matematyka może być „fajna”. Prosili, abym w przyszłości zrobił jeszcze taką lekcje „matematyki na wesoło”.